سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسابداری و حسابرسی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مشاغل جدیدی که باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند

ابتدا می توان به این نکته اشاره کرد که حسابرسی صورت های مالی راهی بی نظیر برای کاهش قطعی مالیات است اما راههای دیگری مانند اظهارنامه ارزش افزوده وجود دارد که مالیات را در یک حد معین نگه دارد البته اگر به شکل صحیح تکمیل و تسلیم اداره مالیات گردد.

ارزش افزوده

ارزش افزوده مختص کالاهایی است که به صورت چند مرحله‌ای و زنجیره‌ای تولید می‌شوند. در هر مرحله از تولید یک کالا یا خدمات به دلیل این که کاری روی آن انجام می‌شود به آن ارزش افزوده اضافه می‌شود.

قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در کشور ایران به گونه‌ای است که اگر در آن تخصص نداشته باشید نمی‌توانید به صورت کامل و دقیق مالیات را محاسبه کنید.

اظهارنامه ارزش افزوده به عنوان یکی از راه‌های اصولی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده است که پس از تکمیل آن به شکل صحیح باید تسلیم اداره مالیات شود. در واقع صاحبان کسب و کارهای مختلف برای این که بتوانند مالیات بر ارزش افزوده را به شکل صحیح پرداخت کنند بهتر است از موسسه متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

مالیات بر ارزش افزوده به چه مشاغلی تعلق می‌گیرد؟

در نگاه اول باید گفت که مالیات بر ارزش افزوده، شامل تمامی مشاغلی می‌شود که به‌نوعی به خرید و فروش کالا و خدمات می‌پردازند. در زیر لیستی از مشاغلی را می‌بینید که بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، موظف به پرداخت آن هستند.

جدول مشاغل موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان

کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی

بهره‌برداران از معادن

ارائه‌دهندگان خدمات حسابداری، حسابرسی، دفترداری و همچنین خدمات مالی

حسابداران رسمی شاغل و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران

ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای

ارائه‌دهندگان انواع خدمات انفورماتیک و رایانه‌ای، اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و طراحی سیستم

هتل‌ها، متل‌ها، و مهمان‌پذیرها

بنکداران، عمده‌ فروش‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها

نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی

مؤسسات حمل‌ونقل موتوری و باربری؛ زمینی، دریایی و هوایی(غیر از مؤسسات حمل مسافر)

مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور و موسسات تبلیغاتی و بازاریابی

فروشندگان طلا و جواهر و فروشندگان آهن‌ آلات

صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها

صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو و بنگاه معاملات املاک

صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو

چاپخانه‌داران

صاحبان دفاتر اسناد رسمی

صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی، دفاتر خدمات دولت الکترونیک و دفاتر خدمات الکترونیک شهر

صاحبان سینماها، تماشاخانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی

چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری و سفره‌خانه‌های سنتی

اغذیه‌فروش‌های زنجیره‌ای با مالکیت یا نام و نشان تجاری واحد

صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی

اظهارنامه ارزش افزوده چگونه باعث بهبود کسب و کار می شود؟

اگر کسب و کار شما مشمول قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و با پر کردن فرم اظهارنامه ارزش افزوده مشکل دارید بهتر است از موسسه حساب جم بخواهید تا در این امر شما را یاری کند.

کالا و خدمات معاف از مالیات کدام است

برخی از کالاها و خدمات طبق قوانین مالیاتی معاف از مالیات هستند. از جمله این موارد می‌توان به دام و طیور، انواع کود، سم، بذر، محصولات کشاورزی فرآوری نشده، انواع داروهای مختلف توانبخشی و حمایتی، اموال غیر منقول، کتاب و تحریر مطبوعات، فرش دستباف، خدمات حمل و نقل عمومی مسافرتی درون و برون شهری و غیره اشاره کرد.

پایان اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از سال 1400

لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در نهایت 27 اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و سپس برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد که پس از ایرادات شوری نگهبان، نمایندگان مجلس یازدهم به منظور تأمین نظر این نهاد، روز یکشنبه 22 تیرماه لایحه مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کردند. در همین راستا آنطور که پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است «بر اساس مصوبه کمیسیون، قانون فعلی تا پایان سال جاری ( 1399 ) تمدید شده و قانون جدید از فروردین 1400 لازم‌ الاجرا خواهد بود.»

البته باید توجه داشت که طبق گفته کارشناسان، به کارگیری صندوق‌های فروش یکی از زیرساخت‌های مهم در اجرای مالیات بر ارزش افزوده است از این رو قبل از مطرح شدن لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در لایحه جداگانه ای موضوع صندوق فروش و سامانه مودیان به تصویب رسید که در قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز این سامانه مودیان اضافه شده است و در صورت راه اندازی این سامانه، اخذ مالیات خودکار خواهد شد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که اجرای این دو قانون یعنی مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تا چه حد می‌تواند شفافیت را در شیوه محاسبه و وصول مالیات بر ارزش افزوده افزایش داده و موانع پیش روی تولیدکنندگان را بردارد.

کسب و کارهای مختلف باید توجه داشته باشند که برای برخی از کالاها و خدمات نباید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود. اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید می توانید از مشاوران موسسه حساب جم کمک بگیرید